02 ianuarie, 2016

Recenzie Maresi. Cronici din Mânăstirea Roşie de Maria Turtschaninoff

Primul volum al trilogiei Cronici din Mânăstirea RoșieMaresi este o carte despre chipurile întunecate ale Răului și despre puterea magică a prieteniei capabile să învingă totul, povestea unei fete care descoperă pe insula femeilor nu numai cunoașterea din cărți, dar și forța străveche, irezistibilă, redutabilă a feminității.
Maria Turtschaninoff (n. 1977) a început să scrie încă de la vârsta de cinci ani. Autorii ei preferați sunt Michael Ende, J.R.R. Tolkien, Ursula K. Le Guin, C.S. Lewis. A devenit cunoscută pentru abilitatea ei de a crea lumi fictive impregnate de realism magic, inspirate din istorie și conținând elemente din mitologie și povești. Romanele sale pentru adolescenți (ArraUnderfors,AnachéMaresi) i‑au adus Mariei Turtschaninoff Finlandia Junior Prize, The Swedish YLE Literature Prize și Society of Swedish Literature Prize.
           „Maresi” este un fel de basm. Un basm pentru adolescentii inca pasionati de s.f.-uri clasice, mai degraba vintage, decat futuriste, carora le plac descrierile fabuloase, cu elemente magice, legende, personaje mitice, ritualuri respectate cu sfintenie, toate ancorate intr-o structura a realitatii actuale . Autorea Maria Turtschaninoff, cu un desavarsit talent in a crea personaje fictive subliniaza tema cartii , anume puterea unei prietenii sincere si neegoiste la varsta frageda, importanta cunoasterii, a cititului, ele fiind singurele arme capabile sa aduca schimbarea in bine. A cui? A lumii, a mentalitatii, a noastre ca fiinte.
Cartea se inspira mult din idea de “internat” a lui Jane Eyre, anume cadru, atmosfera, dar si candoarea si complexitatea personajelor si din idea de ”magic” intalnita in Harry Potter. Personal, am simtit ca recitesc vol. 2 din lantul de succes a lui J.K.Rowling ,“Camera Secretelor”.
           Subsemnata, Maresi, este o adolescenta ce isi traieste povestea dramatica inca de tinara pe o insula a femeilor, un loc izolat, sacru, incarcat cu o serie de istorisiri fantastice in care exista un intreg imperiu de maici , la randul lor incadrate intr-o ierarhie: novice- starete- Prima Mama.  Copila se imprieteneste cu Jai, o novice nou venita, trimisa de mama ei de acasa cu scopul de a o salva din mainile tatalui ei. Intriga porneste cu povestea dramatica a micutei Jai, care a asistat neputincioasa la inmormantarea de vie a propriei surori. Aceasta a fost banuita de tatal lor ca ar fi interactionat cu un baiat, lucru total interzis.
         De ce? Pai, pentru ca povestea vorbeste despre o “Putere a Cunoasterii”, o forta suprema ce poate fi atinsa doar de femei, deoarece ele sunt singurele in mana carora sta aceasta forta de mii de ani. Aceasta le ofera femeilor accesul la adevarul absolut. Legendele insulei amintesc cum barbatii, in impulsivitatea si barbarismul lor, au incercat de nenumarate ori sa invadeze insula, sa dea foc intregului imperiu pentru a ajunge sa fure aceasta forta. Insa, din pacate, maicile au fost mereu cu un pas inainte si ajutate de zeitati nascute din mare, au blocat intrarea barbatilor si si-au aparat valorile.
         Tot ce va pot spune e ca intre cele doua se leaga o prietenie frumoasa, inocenta si sincera, tipic adolescentina, iar acest echilibru va fi perturbat de inca un atac al barbatilor, insa cu un personaj surprinza pe care va las sa il regasiti. In final, cunoasterea va invinge. Cum? Anevoios si foarte captivant.
         Cartea promoveaza ideea lecturii, singura arma catre “cunoastere”. Maresi este exemplul unui copil modest ce isi gaseste bucuria si relaxarea in biblioteca de la mansarda templului. Noptile pierdute lecturand ii ofera posibilitatea sa se descurce in situatia de criza din punctual culminant.
         Este o carte pentru adolescenti dar si pentru copilul din fiecare dintre noi, o lectura usoara si o rupere de cotidian uneori necesara. O recomand!

“Maresi este povestea dramatic, scrisa cu multa indemanare si fantezie, a unei lumi matriarhale isolate pe o insula, un refugiu pentru fetele care au reusit sa scape din comunitati conservatoire si oppressive. In aceasta carte plina de un suspans feroce, memorabilia, cu actiunea situate intr-un trecut nedeterminat, exista multe analogii cu femeile si fetele din societatile moderne: cunoasterea ii ofera lui Maresi, personajul principal, puterea de a schimba lumea”
A zis Juriul Finlandia Junior Prize 2014

Traducere: Karmen Bålko
An aparitie: 2015