07 mai, 2016

Recenzie "Eleanor & Park" de Rainbow Rowell

RECENZIE "ELEANOR & PARK" de RAINBOW ROWELL

„Eleanor avea dreptate: nu era drăguţă. Arăta ca o operă de artă, iar arta nu trebuie să fie drăguţă; trebuie să te facă să simţi ceva.”

Ca orice persoană care se apucă de o carte nouă, inițial am analizat coperta. Sincer unul dintre motivele pentru care m-am apucat de carte a fost coperta. Am fost încântată de cât de simplă și frumoasă este. Nu știu dacă mi se pare doar mie, dar din ce în ce mai multe cărți au coperțile astea oribile, editate prost, iar uneori te uiți la ele și te întrebi de ce oare au schimbat coperta originală cu așa ceva . Ei bine, cartea noastră nu se înscrie în această categorie. Cu o grafică simplă, dar frumoasă, coperta ne transmite mesajul din interiorul cărții: relația pură dintre doi tineri. Paginile sunt de o calitate genial de bună și o să mă opresc acum aici din a preaslăvi materialele și o să continui cu recenzia.

Revenind la începutul cărții, întâlnirea dintre cei doi are loc într-un mod relativ banal, în autobuz. Tot ceea ce Park își dorea era să stea tăcut pe locul lui de la geam, cu căștile în urechi, muzică tare și să ignore tot ceea ce se întâmplă. Dacă nimeni nu știe că ești acolo, dacă ești invizibil, nimeni nu te atacă, nimeni nu te vede că o țintă. Totul se schimbă atunci când oferă locul de lângă el feței noi, roșcată de care toți făceau glume. Încet, încet, printre vorbe aruncate și reviste de benzi desenate împrumutate, între Eleanor și Park se înfiripa o frumoasă și pură poveste de dragoste.

Inițial îmi era teamă că este mult prea copilăresc totul, că poate cartea nu mă va atrage tocmai din acest motiv. Frumusețea cu care autoarea descrie fiecare pas al poveștii și, da, inocență primei iubiri, fac din această carte un mic deliciu literar. Sunt o fană a cărților scrise de mai multe personaje și, dacă și voi, atunci vestea bună este că avem șansa să vedem lucrurile prin ochii ambelor personaje principale.
    Eleanor & Park ne spune povestea a doi adolescenți și felul în care ajung din străini, îndrăgostiți. Eleanor se mută în orășelul în care locuiește Park. Tânăra nu corespunde standardelor adolescentine impuse la respectivul liceu și, încă de la început, devine ținta unor glume crude. Îmbrăcată ciudat, puțin plinuță, cu părul roșu ca focul, grijile lui Eleanor sunt mult mai mari decât ceea ce vor crede despre ea noii colegi. Îmi place că protagonista noastră nu este descrisă ca cea mai frumoasă femeie a lumii, nu este vizual perfectă, este o fată normală, cu defecte și calității, este astfel un personal în care poți să te regăsești, un personaj pus în niște situații normale, plauzibile, despre care îți este drag să citești. Ceea ce o face pe ea frumoasă, perfectă, este felul în care o vede Park, pentru că așa cum știm foarte bine, "frumusețea este în ochii celui care privește". Eleanor este totuși un suflet, un copil chinut. Ajunsă să stea cu mama ei și cu tatăl vitreg, Richie, tânără trăiește în sărăcie și neajutorare. Locuiește împreună cu frații ei în casă minusculă, fără niciun  ajutor, victimă a unei vieți pe care nu și-a dorit-o. În timp ce alte fete văd într-o problemă reală outfitul zilei de mâine, Eleanor vede într-o problemă nevoia de a face baie cât mai repede, cât mai neauzită, astfel încât Richie, beat și violent să nu o găsească dezbrăcată. În ochii mei, Park a reușit să o salveze într-o multitudine de feluri neașteptate.
          Dacă vrei să îți reamintești fiorii primei iubiri alături de două personaje conturate minunat, într-o manieră care îți va ține mâinile lipite de carte până la final, nu ar trebui să ratezi "Eleanor & Park". Nu, nu vei primi acțiune nebună și suspans, dar vei păși împreună cu timidele noastre personajele într-o poveste despre iubire adolescentină ce merită citită.

O poveste de iubire frumoasă, care te bântuie... Eleanor & Park  mi-a adus aminte nu numai ce-nseamnă să fii tânăr și îndrăgostit de o fată, dar și ce-nseamnă să fii tânăr și îndrăgostit de o carte." John Green

Amuzant, plin de speranţă, slobod la gură, sexy şi sentimental, acest roman de dragoste va captiva cititorii tineri şi adulţi deopotrivă.“ Kirkus Review

Multumesc mult Editurii Art care mi-a oferit aceasta carte minunata pentru recenzie. Cartea poate fi comandata pe site-ul editurii,  AICI.

Produs publicat in 2015 de Art